Hoe kies je de juiste indoortrainer?

2018-10-19
Hoe kies je de juiste indoortrainer?
Hoe kies je de juiste indoortrainer?

De winter klopt op de deur. Om fit te blijven en straks klaar te zijn voor het nieuwe seizoen kiezen veel renners ervoor om binnen te gaan trainen. Maar… hoe kies je de juiste trainer? De hamvraag die je jezelf daarbij moet stellen is: wat is je doel? Wij helpen je op weg.

 

Basic of interactief?

Train je alleen om een beetje in shape te blijven, dan volstaat over het algemeen een basic trainer. De weerstand stel je hierbij gewoon handmatig in. Voor de meesten is dit alleen wat saai en dit kan de koude maanden dan ook nog eens langer laten duren. Het instapmodel voor een basix trainer met een hoge kwaliteit is de Tacx Blue Matic.

Een interactieve trainer biedt een uitkomst als je wat meer plezier zoekt in het trainen. Ook als je traint voor een specifiek doel komt deze van pas. Het instapmodel voor een interactieve trainer met een hoge kwaliteit is de Tacx Vortex Smart.

 

Direct drive of met achterwiel?

Bij een direct drive plaats je jouw fiets zonder achterwiel op de trainer, je zet hem direct op de cassette.

Bij een trainer met achterwiel wordt de weerstand via een rolletje op het achterwiel gezet. Direct drives zijn over het algemeen stiller, nauwkeuriger en gemakkelijker in gebruik.

 

Welke trainer je dan precies nodig hebt, is met name afhankelijk van je niveau en welke kwaliteiten je wilt trainen. Ben je bijvoorbeeld een sprinter of klimgeit? Sprinters kiezen met name voor trainers die een hoog vermogen kunnen leveren, terwijl klimgeiten kijken naar de maximale helling die de trainer realistisch kan simuleren.

Daarnaast zie je dat bij trainers wordt gerept over de grootte van het ‘vliegwiel’ en het ‘vliegwieleffect’. Wat dit precies inhoudt? Het ‘vliegwieleffect’ is ook wel bekend als de gesimuleerde massatraagheid en geeft weer hoe realistisch de trainer jouw pedaaltred kan simuleren. Hoe hoger dit getal, hoe realistischer die is.

Wil je liever niet voor elke training U eerst bezighouden met uw fiets op een toestel te zetten en liever er direct mee beginnen dan heb je nog de Wattbike of Neo Bike Smart.

De Wattbike Pro heeft een weerstandbereik van 0-3750 Watt. Daarmee is hij geschikt voor individuele trainingen van fitte individuen tot toprenners en topsprinters. Krachttraining, sprints en het simuleren van (zware) beklimmingen behoren tot de dagelijkse gebruiksmogelijkheden van de Pro.

De Wattbike Trainer heeft een weerstandbereik van 0-2000 Watt. Dat maakt hem geschikt voor junioren, trainingen met hoge rpm, revalidatie, groepsles en meer algemeen gebruik, zoals bijvoorbeeld in het sportcentrum. Door gebruik van de magneetrem kun je met de Trainer een groot deel van het weerstandbereik van de Pro halen. Alleen kun je bij een zelfde omwentelingssnelheid met een veel lager weerstand beginnen waardoor de Trainer voor een veel grotere doelgroep geschikt is.

De Tacx NEO BIKE Smart is een revolutionaire Smart bike ontworpen voor een ongekende, unieke en levendige ervaring. Zijn unieke features en design maken binnen fietsen verrassend realistisch en plezierig, en bieden tegelijkertijd een gemakkelijke manier om met je favoriete applicaties te trainen. Speciale features zijn: interactieve ventilatoren, geometrie van race- en triathlonfietsen, virtual shifting, stil nauwkeurig en krachtig, 4,5" display, besturingsknoppen, 2 USB opladers, telefoon- en tablethouder, pedaalkracht analyse, met en zonder netstroom te gebruiken, dynamische inertie en road feel & gear feel. De Tacx NEO Bike Smart heeft een veel sterkere weerstandsmotor dan z’n concurrenten met een maximaal remvermogen van 2200 Watt en dus kan je zeer gericht trainen op klimmen en sprinten. De maximale hellingsgraad kan zelfs oplopen tot 25%!

Welkom Cento1Hy

2018-07-10

Wilier Triestina heeft zijn eerste kennismaking met de nieuwe e-road-markt aangekondigd met de Cento1 Hybrid - een machine van 11,9kg waarmee het 's werelds lichtste e-road-aanbod is.

De Cento1Hy combineert de traditionele trekken van Wilier met de allernieuwste intelligentie van het lichtste servo-assistentiesysteem op de markt.

Cento1Hy is gebouwd met een monocoque carbon kader en maakt gebruik van een Ebikemotion servo-assistentiesysteem, dat is ingebouwd in de achternaaf van de fiets, met een totaalgewicht (motor, batterij en bedieningselementen) van 3,7kg. Het Italiaanse bedrijf beweert dat dit de lichtste oplossing op de markt is.

De ondersteuning van het achterwielnaaf wordt aangedreven door een 250Wh batterij ondergebracht in de onderste buis van de Cento1Hy, netjes uitgevoerd.

"We hebben ons gericht op diegenen die voor het eerst de wereld van racefietsen ontdekken", zegt Wilier in hun productrelease. "Evenals de duizenden gepassioneerde fietsers die al racefietsen gebruiken, maar moeite hebben om hun vrienden bij te houden, of die hun favoriete klim niet meer kunnen verslaan," vervolgden ze.

In een mogelijke wereldprimeur komt de fiets met een eigen app! De EBIKEMOTION-app van Wilier biedt toegang tot het 'systeemcommandocentrum' van de Cento1Hy.

"Deze app opent de deur naar een hele reeks functies, van de eenvoudigste - klassieke fietscomputerfuncties zoals weergavesnelheid, afstand, resterende laadniveau, helling enz. - tot het meest complexe, navigatiebeheer en programmeren van de verschillende uitgangen, opnemen data, het instellen van weersvoorspellingen, enz. ", zegt Willier.

Het systeem kan ook worden geïntegreerd met de hartslagmeter van de rijder. In combinatie met een HRM kan een vooraf bepaalde drempel worden ingesteld, waarbij het systeem de motor inschakelt tot uw hart terugkeert naar een comfortabel niveau.

Er zal ook een mogelijkheid bestaan om een extra batterij te voorzien voor de lang ritten.

 

 

Wilier Triestina has announced his first introduction to the new e-road market with the Cento1 Hybrid - a 11.9kg machine that makes it the world's lightest e-road offering.

The Cento1Hy combines the traditional features of Wilier with the latest intelligence of the lightest servo assistance system on the market.

Cento1Hy is built with a monocoque carbon frame and uses an Ebikemotion servo assistance system, which is built into the rear hub of the bike, with a total weight (engine, battery and controls) of 3.7 kg. The Italian company claims that this is the lightest solution on the market.

The support of the rear wheel hub is driven by a 250Wh battery housed in the bottom tube of the Cento1Hy, neatly executed at the first glance.

"We have focused on those who discover the world of racing bikes for the first time," says Wilier in their product release. "Like the thousands of passionate cyclists who already use road bikes, but have trouble keeping up with their friends, or who can not beat their favorite climb," they continued.

In a possible world first, the bike comes with its own app! The Wilik EBIKEMOTION app provides access to the Cento1Hy 'system command center'.

"This app opens the door to a whole range of functions, from the simplest - classic bike computer functions such as display speed, distance, remaining charge level, slope etc. - to the most complex, navigation management and programming of the different outputs, recording data, setting weather forecasts , etc. ", says Willier.

The system can also be integrated with the heart rate monitor of the rider. In combination with an HRM, a predetermined threshold can be set, with the system switching on the motor until your heart returns to a comfortable level.

There will also be a possibility to provide an extra battery for the long journeys.

Welk remsysteem is nu het beste?

2017-10-03

WELK REMSYSTEEM IS NU HET BESTE?

Traditioneel hadden zowel racefietsen als mountainbikes velgremmen. Bij de doorontwikkeling werden aanvankelijk alleen mountainbikes uitgerust met schijfremmen, maar deze trend heeft zich inmiddels doorgezet naar racefietsen

 

Velgremmen technisch

Aanvankelijk werden velgremmen altijd mechanisch bediend en bij racefietsen is dat nog steeds het geval. Door met de remgreep een kabel aan te trekken werden de remblokken naar de velg getrokken. Dit zorgt voor het remmende effect. Bij mountainbikes werden vervolgens ook velgremsystemen met hydraulische bediening uitgerust. Bij dit systeem wordt vanuit de remgreep olie in de leiding geduwd, die vervolgens de remblokken tegen de velg duwen.

 

Schijfremmen technisch

Ook bij schijfremmen bestaat de hydraulische en mechanische variant. Hydraulische bediening bestaat ook hier uit het in de remkabel spuiten van olie. De olie die bij de hydraulische bediening in de kabel wordt gespoten drukt aan het andere uiteinde tegen de zuigers in de remklauw. Deze drukken vervolgens op de remschijf. Schijfremmen met mechanische bediening hebben gewoon een kabel die aan de zuigers trekt, waardoor de remklauw naar de remschijf getrokken/geduwd wordt.

 

Vergelijking

Welk remsysteem is nu het beste? Hierbij willen we niet het verschil tussen mountainbiken en racefietsen benoemen, maar een meer algemene benadering geven. Enkele nadelen van velgremmen zijn:

- bij nat weer verliezen ze een groot deel van het remvermogen.

- velgremmen zijn gevoelig voor vuil. Dit is vooral bij mountainbiken een groot nadeel. Zodra de velg onder het vuil zit gaat dit ten koste van het remvermogen en daarnaast zal de velg veel sneller slijten.

- zodra (door spaakbreuk of welke reden dan ook) er een slag in het wiel zit kan met een velgrem niet meer geremd worden. Vaak moet het remsysteem dan 'open' gezet worden, omdat anders het wiel niet meer vrij kan ronddraaien.

- een versleten velg kan gevaarlijke situaties opleveren, waarbij ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Het remoppervlak wordt op een bepaald moment zo dun dat het de druk van de band niet meer aankan.

 

Een schijfrem kent een aantal van deze problemen niet. Zo levert een schrijfrem een grotere remkracht, zeker bij nat weer. Ook is deze remkracht, zeker bij gebruikmaking van een hydraulisch remsysteem beter doseerbaar. Wordt in vuil terrein gereden, denk hierbij vooral aan mountainbiken, dan is een schijfrem minder gevoelig voor dit vuil en blijft de remkracht in stand, zonder de velgslijtage. Het is dus ook duurzamer.

Toch heeft een schijfrem ook wat nadelen.

- Schijfremsystemen zijn niet universeel uitwisselbaar, aangezien de remschijf die op het wiel zit moet passen bij het remsysteem dat op de vork zit. Hierdoor wordt het snel wisselen van een wiel tijdens een wedstrijd moeilijker. Dit is vooral bij wielerwedstrijden op de weg een probleem.

- Schijfremblokjes zijn duurder dan traditionele remblokjes. Deze gaan echter wel weer langer mee door de mindere slijtage.

- Bij het maken van een noodstop komen er gigantische krachten op de spaken, met mogelijke spaakbreuk tot gevolg. Dit is wel hoofdzakelijk een nadeel voor de mountainbike en minder voor de racefiets.

 

De intrede van schrijfremmen op de racefiets is niet meer terug te draaien. Het echte succes van de schrijfrem zal tijdens wedstrijden moeten blijken. Twee problemen die nog opgelost moeten worden is de uitwisselbaarheid en de duurzaamheid. Uitwisselbaarheid is nog een probleem, omdat het wisselen van een racewiel met steekassen en schrijfrem nu eenmaal langer duurt dan het wisselen van een wiel met velgrem. De duurzaamheid kan een probleem worden indien een koers van 5 tot 6 uur verreden wordt in extreem slecht weer over een aantal zware cols. Het risico bestaat dat de schrijfremblokjes dit niet volhouden. Een directe oplossing hiervoor is nog niet voorhanden, maar het probleem heeft zich ook nog niet echt voorgedaan. In het veldrijden en mountainbiken speelt dit probleem natuurlijk niet.

Kom gerust beide versies testen tijdens onze opendeurdagen op 28 en 29 oktober